Irans film-amazone besøger København

Mange vil huske Mania Akbari i rollen som den smukke, emanciperede kvinde i Abbas Kiarostamis teheranske storby-blues ‘Ten’ fra 2002.
Efter den film slog Mania Akbari, der oprindeligt var kunstmaler, ind på filmvejen og har siden instrueret en række bidske, tankevækkende, personlige og meget forskelligartede film om det moderne Iran, om køn, krop og politik – ofte i et krydsfelt mellem fiktion og dokumentar.
Emner som plastikkirurgi, kærlighedens kår, kvindernes rettigheder og henrettelsen af en mindreårig gjorde til sidst, at presset blev for stort.
”Som tiden gik, blev det sværere og sværere at lave film i Iran, og som det har vist sig, er mange instruktører blevet truet eller endda smidt i fængsel. For at undslippe denne smittetilstand forlod jeg Iran fuld af sorg,” siger hun. Hendes base blev London, hvor hun også bor i dag. At Mania Akbari i 2007 fik konstateret brystkræft blev også – mod alle odds – en katalysator for hendes kunst. Kroppen (ikke mindst håret) har fået ny betydning for hendes dialog med sig selv og det omgivende samfund. Selv peger hun på ironien i, at hun i ’Ten’ var vidne til, at en kvinde barberede sig skaldet for at få frihed til at smide sløret, og at hun senere selv bliver passet op på gaden af konservative mænd, der finder hendes kemo-fremkaldte skaldethed usømmelig – vi ser det ske helt spontant i dokumentaren ’10+4’.

”Hvis man vil forstå, hvor Iran og iransk film står i dag, er der intet bedre sted at starte end med Mania Akbari,” siger Rasmus Brendstrup, programredaktør i Cinemateket.
”Hun sætter meget målrettet fingeren på en masse ømme punkter vedrørende politik, ideologi, adfærd og ikke mindst drømme og frustrerede håb. Modsat mange iranske instruktører har hun ved at flytte til udlandet kunne holde sin stemme klar og højrøstet. Og så er hun en kunstner, der investerer sig selv, sin krop og sine tanker mere hudløst, end vi er vant til. Hun laver værker i et meget interessant spændingsfelt mellem virkelighedens ufrihed og kunstens frihed.”
Fire film med introduktion eller debat
Under Mania Akbaris besøg viser Cinemateket tre af hendes film som instruktør, foruden gennembrudsværket ’Ten’, hvor hun har hovedrollen. Det er en film, der er tæt knyttet til Akbaris ’10+4’ i både koncept og tematik. Filmprogrammet er som følger:

TIRSDAG 25/02 19:15: FROM TEHRAN TO LONDON
Mania Akbari, 2012 / eng. tekst / 45 min. (105 min. inkl. instruktørsamtale).
Kunstnerkvinden Ava er stærkt opsat på en skilsmisse fra gemalen Ashkan, som elsker hende, men samtidig giver hende en rolle, hun afskyr. Både hendes energiske søster (der selv er ulykkeligt enlig) og en uplanlagt graviditet gør Avas vej vanskelig. Filmen skulle egentlig have heddet ‘Women Do Not Have Breasts’, men blev den færdiggjort i England og omdøbt. ARR.: Mania Akbari fortæller efter filmen om sin karriere.

TIRSDAG 25/02 21:30: ONE.TWO.ONE
Mania Akbari, 2011 / eng. tekst / 79 min. (99 min. inkl. introduktion).
Et trekantsdrama og en undersøgelse af kærlighedens og tilgivelsens kår i et nutidigt Iran – komplekst, indsigtsfuldt og med en højdramatisk klangbund (bl.a. med syreangreb, fængsling og knoglebrud!). Filmens stilisering løfter filmen et helt andet sted hen end de semi-dokumentariske værker: Få mennesker i dialog på skønhedsklinik, i en bank, i et fængsel. Raffineret, modig fortællekunst. ARR: Mød Mania Akbari og skuespillerinden Neda Amiri ifm. visningen.

ONSDAG 26/02 16:45 + TORS 27/02 21:45: TEN
10 / Abbas Kiarostami, 2002 / eng. tekst / 92 min. (102 min. inkl. introduktion).
Iranske Nima (Mania Akbari) har løjet sig til en ellers umulig skilsmisse ved at påstå, at eksmanden var stofmisbruger, og nu har hun sit hyr med at få sin ti-årige søn (fantastisk spillet af mania Akbaris egen søn, Amin Maher) til at se hende som offeret. Disse to jernhårde viljer er stuvet ind i Nimas bil og filmet af små digitalkameraer, der blotlægger både mandschauvinismens og egenrådighedens skyggesider. ARR: Q&A med Mania Akbari 26. februar.

ONSDAG 26/02 19:15: 10+4
Mania Akbari, 2007 / eng. tekst / 77 min. (97 min. inkl. introduktion).
I denne uofficielle fortsættelse til ‘Ten’ vender Mania Akbari vender tilbage til de medvirkende. Vi ser bl.a. hvilken kærlig ung mand, sønnen Amin er blevet, og vi oplever Mania Akbari både som både nærværende lytter, holdningskvinde og som døsigt vævende kræftpatient. Filmens egentlige hovedperson er dog Teheran – en by spækket med store følelser og alt for lille albuerum. Her bliver bilen en effektiv metafor. ARR.: Mød Mania Akbari.
10+4

PRAKTISK:
Begivenhed: Mania Akbari – filmserie og besøg.
Tid: Events 25.-26. februar, filmvisninger 25. februar-27. februar
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K.
Entré: 70 kr. per film (45 kr. for medlemmer). Billetsalget er startet.
Billetter: 33 74 34 12 eller online her:
http://www.dfi.dk/Filmhuset/Cinemateket/Billetter-og-program/Serie.aspx?serieID=946

 

Seneste Nyheder

Mere fra filmens verden