Hauschka – alias den Düsseldorf-baserede komponist Volker Bertelman – har en uimodståelig evne til på én gang at favne klaverets tunge historie og gå til det med en befriende nysgerrighed. Nu kan han opleves for første gang live i København under filmfestivalen CPH PIX i april.
Aktuel med ny filmmusik
Hauschka har i omkring 10 år arbejdet på tværs af kunstformer med sine kompositioner for særligt film, teater og installation, ligesom hans musikvideoer er fabelagtige audiovisuelle møder mellem billede og musik.
2014 byder på to nye film med originale scores af Hauschka – den brasilianske spillefilm ‘Praia do Futuro’ og den tyske dokumentar ‘Farewell, Herr Schwarz’, og komponisten afslører, at han i år også påbegynder arbejdet på sin første amerikanske spillefilm.
Han har selv spillet med i kortfilmen ‘Bloksky’ i rollen som en forpint pianist med skriveblokering, ligesom han har komponeret filmusik til diverse kortfilm gennem årene.
Præpareret klaver
Hauschkas varierede kompositioner og performance omfavner både kammermusik, jazz, tysk neo-klassicisme og ikke mindst det 20. århundredes avantgarde, navnlig John Cages arbejde med præpareret klaver. Som Cage arbejder Hauschka med at påmontere forskellige hverdagsobjekter til klaverets hammere og strenge for at opnå nye og ofte underfundige klangmuligheder.
Selvom Hauschkas musik i overvejende grad er helt akustisk, kan det præparerede klavers raslende og knitrende lyde få musikken til at lyde som electronica. Hans musik taler i høj grad til både fans af alternativ rock, electronica og jazz, og han har opbygget sig en solid fanskare uden for den klassiske musiks sfære.
Mød Hauschka til artist talk
På koncertdagen d. 9. april 2014 kan publikum møde Hauschka og stille spørgsmål til hans særegne kompositionsmetoder og filmmusik til en artist talk med PIX. Til koncerten om aftenen, som er hans eneste i Danmark i denne omgang, præsenterer han helt nyt materiale fra sin kommende plade ‘Abandoned City’, der udkommer på City Slang d. 17. marts.